تعمیرات کولر گازی | کولر گازی را خودتان تعمیر کنید

تعمیرات کولر گازی
تعمیرات کولر گازی

تعمیرات کولر گازی – کولر گازی را خودتان تعمیر کنید – گس کولر

تعمیرات  کولر گازی – دستگاه های کولر گازی از تبرید برای خنک کردن هوای داخل خانه استفاده می کنند و از یک قانون فیزیکی قابل توجه بهره می برند: وقتی مایعی به گاز تبدیل می شود (در فرآیندی به نام تبدیل فاز )، گرما را جذب می کند. کولر گازی ها از این ویژگی تبدیل فاز با وادار کردن ترکیبات شیمیایی خاص به تبخیر و متراکم شدن بارها و بارها در یک سیستم بسته از سیم پیچ ها استفاده می کنند.

ترکیبات درگیر مبردهایی هستند که دارای خواصی هستند که آنها را قادر می سازد در دماهای نسبتاً پایین تغییر کنند. کولرهای گازی همچنین دارای فن هایی هستند که هوای گرم داخلی را روی این کویل های سرد پر از مبرد حرکت می دهند. در واقع، سیستم های تهویه مطبوع مرکزی دارای یک سیستم مجرای کامل هستند که برای قیف کردن هوا به این کویل های مارپیچ و خنک کننده هوا طراحی شده اند.

هنگامی که هوای گرم روی کویل های سرد و کم فشار اواپراتور جریان می یابد ، مبرد داخل آن گرما را جذب می کند، زیرا از حالت مایع به گاز تبدیل می شود. برای حفظ سرمایش موثر، کولر گازی باید گاز مبرد را دوباره به مایع تبدیل کند. برای انجام این کار، یک کمپرسور گاز را تحت فشار بالا قرار می دهد، فرآیندی که گرمای ناخواسته ایجاد می کند. سپس تمام گرمای اضافی ایجاد شده از فشرده سازی گاز با کمک مجموعه دوم کویل به نام کویل کندانسور و یک فن دوم به فضای باز تخلیه می شود. با سرد شدن گاز، دوباره به مایع تبدیل می‌شود و این فرآیند دوباره شروع می‌شود. به آن به عنوان یک چرخه بی پایان و زیبا فکر کنید: مبرد مایع، تبدیل فاز به گاز/جذب گرما، فشرده سازی و انتقال فاز دوباره به مایع.

به راحتی می توان فهمید که دو چیز متمایز در یک تهویه مطبوع در حال وقوع است. مبرد هوای داخل خانه را سرد می کند و گاز حاصل به طور مداوم فشرده و خنک می شود تا دوباره به مایع تبدیل شود.

کولر گازی چگونه و توسط چه کسی اختراع شد

اولین سیستم تهویه مطبوع مدرن در سال 1902 توسط یک مهندس برق جوان به نام Willis Haviland Carrier ساخته شد. این دستگاه برای حل مشکل رطوبت در شرکت چاپ سنگی و انتشارات Sackett-Wilhelms در بروکلین، نیویورک طراحی شده بود. کریر هوای داخل ساختمان را با دمیدن آن در لوله های سرد تصفیه کرد. هوا هنگام عبور از لوله های سرد خنک می شد و از آنجایی که هوای خنک نمی تواند به اندازه هوای گرم رطوبت را حمل کند، این فرآیند باعث کاهش رطوبت در کارخانه و تثبیت رطوبت کاغذ شد. کاهش رطوبت همچنین مزیت جانبی کاهش دمای هوا را داشت – و فناوری جدیدی متولد شد.

کریر متوجه شد که چیزی با پتانسیل گسترده ساخته است، و دیری نپایید که سیستم‌های تهویه مطبوع در سینماها و فروشگاه‌ها ظاهر شدند و ماه‌های گرم و طولانی تابستان را بسیار راحت‌تر کردند.

فرآیند واقعی تهویه مطبوع “کولر گازی” برای کاهش دمای هوای محیط در یک اتاق بر اساس یک اصل علمی بسیار ساده است. بقیه با استفاده از چند تکنیک مکانیکی هوشمندانه به دست می آید. در واقع، یک کولر گازی بسیار شبیه به یک وسیله دیگر در خانه شما است – یخچال . دستگاه های تهویه مطبوع دارای محفظه بیرونی نیستند که یخچال برای عایق کاری جعبه سرد خود به آن متکی است. در عوض، دیوارهای خانه شما هوای سرد را داخل و هوای گرم را خارج می کنند.

قطعات یک کولر گازی
قطعات یک کولر گازی

قطعات یک کولر گازی

بیایید قبل از پرداختن به اجزای منحصر به فرد تشکیل دهنده یک کولر گازی استاندارد، برخی از موضوعات خانه داری را از سر راه برداریم. بزرگترین کاری که یک کولر گازی باید انجام دهد خنک کردن هوای داخل خانه است. هر چند این تمام کاری نیست. دستگاه های تهویه مطبوع دمای هوا را از طریق ترموستات کنترل و تنظیم می کنند. آنها همچنین دارای یک فیلتر داخلی هستند که ذرات معلق در هوا را از هوای در حال گردش حذف می کند. دستگاه های تهویه مطبوع به عنوان رطوبت گیر عمل می کنند. از آنجایی که دما جزء کلیدی رطوبت نسبی است، کاهش دمای یک حجم از هوای مرطوب باعث می شود که بخشی از رطوبت خود را آزاد کند. به همین دلیل است که زهکش ها و تشت های جمع آوری رطوبت در نزدیکی یا متصل به کولر گازی وجود دارد و به همین دلیل است که تهویه هوا هنگام کار در روزهای مرطوب آب را تخلیه می کند.

با این حال، بخش‌های اصلی یک کولر گازی، مبرد را مدیریت می‌کنند و هوا را در دو جهت حرکت می‌دهند: داخل و خارج:

  • اواپراتور – مبرد مایع را دریافت می کند
  • کندانسور – انتقال حرارت را تسهیل می کند
  • شیر انبساط – جریان مبرد را به اواپراتور تنظیم می کند
  • کمپرسور – پمپی که مبرد را تحت فشار قرار می دهد

قسمت سرد کولر گازی حاوی اواپراتور و یک فن است که هوا را روی کویل های سرد شده و به داخل اتاق می دمد. قسمت داغ شامل کمپرسور، کندانسور و یک فن دیگر است تا هوای گرمی را که از مبرد فشرده خارج می‌شود، به بیرون تخلیه کند. در بین دو مجموعه سیم پیچ، یک شیر انبساط وجود دارد . مقدار مبرد مایع فشرده شده را که وارد اواپراتور می شود تنظیم می کند. هنگامی که مبرد وارد اواپراتور می شود، افت فشار را تجربه می کند، منبسط می شود و دوباره به گاز تبدیل می شود. کمپرسور _در واقع یک پمپ الکتریکی بزرگ است که گاز مبرد را به عنوان بخشی از فرآیند تبدیل مجدد آن به مایع تحت فشار قرار می دهد. برخی از سنسورها، تایمرها و شیرهای اضافی نیز وجود دارد، اما اواپراتور، کمپرسور، کندانسور و شیر انبساط اجزای اصلی کولر گازی هستند.

مطالب مرتبط : فروش کمپرسور کولر گازی

اگرچه این یک تنظیم معمولی برای یک تهویه مطبوع است، چند تغییر وجود دارد که باید در مورد آنها بدانید. سیستم های تهویه مطبوع پنجره ای تمام این اجزا را در یک جعبه فلزی نسبتاً کوچک نصب می کنند که در یک پنجره نصب می شود. هوای گرم از پشت دستگاه خارج می شود، در حالی که کویل کندانسور و یک فن هوای داخل را خنک و دوباره به گردش در می آورند. تهویه مطبوع بزرگتر کمی متفاوت عمل می کند: سیستم تهویه مطبوع مرکزی یک ترموستات کنترلی مشترک با سیستم گرمایش خانه دارد و کمپرسور و کندانسور، سمت گرم واحد، حتی در خانه نیست. این در یک مسکن جداگانه برای همه آب و هوا در خارج از منزل است. در ساختمان‌های بسیار بزرگ، مانند هتل‌ها و بیمارستان‌ها، واحد تغلیظ بیرونی اغلب در جایی روی پشت بام نصب می‌شود.

نحوه عملکرد کولر گازی BTU و EER

اکثر کولر گازی ها ظرفیت خود را بر اساس واحدهای حرارتی بریتانیا (Btu) دارند. Btu مقدار گرمای لازم برای افزایش دمای 1 پوند (0.45 کیلوگرم) آب یک درجه فارنهایت (0.56 درجه سانتیگراد) است. یک Btu برابر با 1055 ژول است. از نظر گرمایش و سرمایش، یک تن برابر با 12000 Btu است.

یک کولر گازی معمولی ممکن است 10000 Btu رتبه بندی شود. برای مقایسه، یک خانه معمولی با مساحت 2000 فوت مربع (185.8 متر مربع) ممکن است دارای سیستم تهویه مطبوع 5 تنی (60000 Btu) باشد که به این معنی است که ممکن است به 30 Btu در هر فوت مربع نیاز داشته باشید. اینها برآوردهای تقریبی است. برای اندازه دقیق یک کولر گازی برای کاربرد خاص خود، باید با یک پیمانکار HVAC تماس بگیرید .

رتبه بندی بازده انرژی (EER) یک کولر گازی، رتبه Btu آن نسبت به وات آن است. به عنوان مثال، اگر یک کولر گازی 10000 Btu 1200 وات مصرف کند، EER آن 8.3 (10000 Btu/1200 وات) است. بدیهی است که شما دوست دارید EER تا حد امکان بالا باشد، اما معمولا EER بالاتر با قیمت بالاتری همراه است.

فرض کنید بین دو واحد 10000 Btu انتخاب دارید. یکی EER 8.3 دارد و 1200 وات مصرف می کند و دیگری EER 10 دارد و 1000 وات مصرف می کند. این را هم بگوییم که تفاوت قیمت 4 میلیون است. برای تعیین دوره بازپرداخت واحد گران‌تر، باید بدانید تقریباً چند ساعت در سال از کولر گازی کار می‌کنید و هزینه یک کیلووات ساعت (کیلووات ساعت) در منطقه شما چقدر است.

با فرض اینکه قصد دارید از کولر گازی شش ساعت در روز برای چهار ماه از سال با هزینه 4200 تومان به ازای هر کیلووات ساعت استفاده کنید. تفاوت مصرف انرژی بین دو دستگاه 200 وات است. این بدان معناست که هر پنج ساعت یک واحد ارزان‌تر یک کیلووات ساعت اضافی (یا 4200 تومان) بیشتر از واحد گران‌تر مصرف می‌کند.

بیایید حساب کنیم: با تقریباً 30 روز در ماه، شما کولر گازی را کار می کنید:

4 ماه x 30 روز در ماه x 6 ساعت در روز = 720 ساعت

[(720 ساعت در 200 وات) / (1000 وات/کیلووات)] × 4200 تومان/کیلووات ساعت = 604،800 تومان

واحد تهویه مطبوع گران تر برای خرید 4 میلیون بیشتر هزینه دارد اما هزینه کمتری برای کارکرد دارد. در مثال ما، هفت سال طول می‌کشد تا واحد با قیمت بالاتر از بین برود.

انسان ها برای خنک ماندن از عرق استفاده می کنند و رطوبت نسبی حدود 45 درصد برای عرق کردن بسیار مناسب است. شرایط بسیار مرطوب بسیار ناراحت کننده است زیرا هوا از رطوبت اشباع می شود و آن همه عرق خنک و خنک نمی تواند تبخیر شود. جایی برای رفتن ندارد. فقط آن درخشش براق را به عنوان AC شخصی بدن خود در نظر بگیرید – زمانی که بیرون خیلی مرطوب نیست.

نحوه نگهداری از تهویه مطبوع
نحوه نگهداری از تهویه مطبوع

نحوه نگهداری از تهویه مطبوع

کولر گازی مرکزی دو جزء مجزا دارد: کندانسور و اواپراتور. واحد کندانسور معمولاً در خارج از خانه روی یک دال بتنی قرار می گیرد. کویل اواپراتور در پلنوم یا محل اتصال مجرای اصلی بالای کوره نصب می شود.

اکثر کولرهای مرکزی به سیستم توزیع هوای اجباری خانه متصل هستند. بنابراین، همان موتور، دمنده و مجرای مورد استفاده برای گرمایش برای توزیع هوای خنک از سیستم تهویه مطبوع استفاده می شود. هنگامی که یک تهویه مطبوع مرکزی کار می کند، هوای گرم داخل خانه از طریق مجرای هوای برگشت به سمت کوره جریان می یابد. هوای گرم توسط دمنده از طریق سیم پیچ اواپراتور خنک شده در پلنوم منتقل می شود و سپس از طریق مجاری برای خنک کردن خانه منتقل می شود. وقتی کولر کار می کند اما خانه خنک نمی شود، احتمالاً مشکل در سیستم توزیع است.

احتیاط: قبل از انجام هر کاری روی سیستم تهویه مطبوع، مطمئن شوید که برق سیستم، هم کندانسور و هم مجموعه اواپراتور، قطع شده است.

اواپراتور و کندانسور هر دو آب بندی هستند. بنابراین، تقریباً برای هر گونه تعمیر و نگهداری غیر از تمیز کردن معمول، باید از یک تعمیرکار حرفه ای استفاده شود. تهویه مطبوع مرکزی باید قبل از شروع هر فصل سرمایش به طور حرفه ای بازرسی و تنظیم شود. با این حال، اجازه ندهید نگهداری شما با این چکاپ سالانه تمام شود. در حالی که تعمیرات زیادی وجود ندارد که بتوانید خودتان انجام دهید، روش‌های تعمیر و نگهداری خاصی وجود دارد که می‌توانید از آنها پیروی کنید تا سیستم خود را در اوج راندمان حفظ کنید.

تمیز کردن اواپراتور

اواپراتور برای سیستم هوای مرکزی مستقیماً بالای کوره در پلنوم قرار دارد. اواپراتور ممکن است در دسترس نباشد، اما اگر قابل دسترسی است، باید سالی یک بار آن را تمیز کنید. اگر پلنوم دارای عایق فویل در جلوی خود است، می توانید اواپراتور را تمیز کنید. اگر پلنوم یک جعبه ورق فلزی مهر و موم شده است، سعی نکنید آن را باز کنید. در اینجا نحوه تمیز کردن یک اواپراتور در دسترس آورده شده است:

  • مرحله 1 : عایق های بسته بندی شده با فویل را در جلوی پلنوم بردارید. احتمالاً در جای خود چسبانده شده است. نوار را با دقت بردارید، زیرا بعداً باید آن را تعویض کنید. پشت عایق صفحه دسترسی قرار دارد که توسط چندین پیچ در جای خود نگه داشته می شود. پیچ ها را بردارید و صفحه را بردارید.
  • مرحله 2 : کل قسمت زیرین اواپراتور را با برس سفت تمیز کنید. یک آینه دستی بزرگ می تواند به شما کمک کند تا ببینید چه کاری انجام می دهید. اگر نمی توانید تمام مسیر را به عقب برسانید تا کل منطقه را تمیز کنید، اواپراتور را کمی بیرون بکشید. اواپراتور حتی اگر لوله های سفت و سختی به آن وصل شده باشد می تواند خارج شود، اما مراقب باشید که لوله ها خم نشوند.
  • مرحله 3 : سینی زیر واحد اواپراتور را تمیز کنید. این سینی میعانات را از اواپراتور دور می کند. برای جلوگیری از رشد قارچ، 1 قاشق غذاخوری سفید کننده خانگی را در سوراخ سینی بریزید. در هوای بسیار مرطوب، تخلیه میعانات و تشت را یک روز در میان بررسی کنید. اگر رطوبت زیادی در تشت وجود داشته باشد، سوراخ گریه از تشت تا خط تخلیه ممکن است مسدود شود. سوراخ گریه را با یک تکه سیم باز کنید.
  • مرحله 4 : دستگاه را در جای خود قرار دهید، صفحه را دوباره نصب کنید و عایق را دوباره روی آن بچسبانید.
  • مرحله 5 : کولر گازی را دوباره روشن کنید و نشت هوا را بررسی کنید. هر گونه نشتی را با نوار چسب ببندید

سوالات متداول تعمیرات کولر گازی

هزینه تعمیر کولر گازی چقدر است؟

این مورد بستگی به مشکل ایجاد شده در دستگاه شما دارد و قیمت ها می تواند کاملا متغیر باشد. برای دریافت مشاوره با گاز کولر تماس بگیرید.

مناطق تحت پوشش برای ارائه خدمات تعمیر اسپلیت کدام است؟

گاز کولر در تمام مناطق شمال، غرب، شرق و جنوب تهران فعالیت دارد. همچنین امکان ارائه خدمات در کرج نیز فراهم شده است.

افزودن دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *